Ut och resa

Detta blir lite av min resedagbok, eller tankebok som jag hellre kallar det.

Igår bar det iväg. Först så jobbade jag dygn på söndagen och slutade således klockan åtta måndagsmorgon. Flyget gick inte förrän halv 3 på eftermiddagen så stressigt hade jag det inte. Packat hade jag dessutom gjort under lördagen.

Så direkt på morgonen åkte jag och Sebbe ner till konferens E-huset (espresso house) och tog en klassiker frukost med kaffe. Satt och småtjatade om allt och inget. Man jag kunde inte fokusera, började faktiskt känna resnerverna komma in. Fick skjuts till tågstationen och ställde mig och väntade. Kände att jag hade förlite kläder på mig för det svenska vädret, började frysa lite om fötterna. Många tankar flög genom huvudet och kunde inte riktigt greppa någon av dem. Kollade pass, biljett för femte gången den morgonen när tåget äntligen kom in och jag kunde sätta mig ner och ta det lite lugnt.

Tåget anläder till Kastrup, jag smiter upp och får telefonsamtal av my man Håkan som undrar om jag beställt tröjor till Young Rescue och lite annat. Det har jag givetvis inte då jag återigen totalt glömt bort det. Men i alla fall så under tiden jag pratade med honom letade jag efter inchecknignsdisken. Hittade den och det var meeega kö. Bara att ställa sig och tacka gud för att jag köpte en ny Mp3 spelare i lördags. Lyssnade på ett par skivor innan det var min tur att bli kallad fram till disken.

När killen bakom disken insåg att jag reste själv så fick jag ett erbjudande att åka med ett annat thai air flyg via frankfurt istället eftersom det var överbokat på det flyget jag skulle åkt med från början. Och som tack för att jag ställde upp där skulle jag få 600 euro i handen. Men detta var bara om det behövdes bokas om. Jag tackade och tog emot min standby biljett och väntan började. Jag åt lite mat och lyssnade på musik, surfade lite och annat skoj man kan göra på en flygplats. När de började kalla att det började närma sig avgång för mitt ordinarie flyg hade jag inte hört något så jag gick fram till gaten och fick få reda på att de inte behövde min plats denna gången men som tack för hjälpen så uppgraderade de min biljett. Så jag fick helt plötsligt åka första klass med allt vad det innebär. Extra benutrymme, kudde, filt, full service, tre rätters mat, fri dricka (valfri dricka) och egen tv skärm. Hamnade bredvid en lite äldre men trevlig dansk försäljare för ett företag som gör maskiner till kycklingsslakterier. Det finns då alltid något nytt att lära. Hans tjänst gick nog ut på något annat men som jag tänkte när jag hörde det så måste den gå ut på att resa så mycket som möjligt och så långt som möjligt. Han hade varit i Dubai förra veckan, hemma i Århus över helgen och nu var han påväg tll sidney för att stanna i enbart tre dagar. Stackars sate att resa. Men får man göra det som vi gjorde så kan man inte annat än tacka och ta emot :P

Flyget pågick under lång tid, tio timmar är riktigt lång tid om man inte har något direkt fysiskt att göra. Först snackade jag och Hans, sedan så åt vi mängder av god mat och till slut försökte jag sova. Svårt att sova på ett flygplan men det gick nog. Tokvaknade när det var dags för efterrätt. (har nog ett sjätte sinne för det där med kakor)

Väl framme i Bangkok var det verkligen som att glida in i en fantasivärld. Mängder av små thailändare, konstiga skyltar, men framför allt den otroliga värmen. Och det var ändå i en flygplats med AC. Jag gick igenom tullen, immigrationsdisken och tog mitt bagage. Ville få tag på Angelique så snabbt som möjligt eftersom det var hos henne jag skulle sova inatt. Fick inte tag på hennes mobil utan jag fick leta efter ett WiFi nätverk. Loggade in och märkte att hon inte skulle vara här när jag var här. Vilken besvikelse men samtidigt skönt. Detta innebar att jag kunde sticka direkt till hennes lägenhet och sova vilket var verkligen vad jag behövde. Tog en taxi, och han hittade direkt hem till henne. Tog ut nycklen och smet upp till åttonde våningen. Väl där inne möttes jag av en über söt lapp som beskrev do and dont's i stan men även lite självförtroende höjande adjektiv. Som sagt, tråkigt att hon inte var här.

Jag loggade in på hennes närverk och kollade fejan lite, kände mig lite ensam men mest trött. Satte i gång AC:n för det var riktigt varmt trots att det var nio på morgonen. Pluggade i hörselskydd för att slippa höra fläktjävlen och sedan toksomnade jag.

När jag vaknade insåg jag att jag inte hade skaffat en adaptor till datorsladden, kunde alltså inte ladda den. PANIK! hur ska jag nu kunna hålla kontakten med omvärlden. Låg ett tag sedan tänkte jag klart, först gå och duscha sedan smita upp och kolla till poolen, därefter äta brunch (fantastiskt ställe förresten) och sedan handla. För att därefter ta en taxi till ett enormt köpcentrum och där införskaffa mig en adapter. När jag gick på köpcentrumet så insåg jag att det är jäkligt billigt där men om jag köper allt för att det är billigt blir det inte billigt i längden, if you get what I mean.

Gick en runda i området och begav mig hemåt igen. Behövde verkligen sova lite till så jag la mig och somnade en timme till. Värmen var otrolig även om bägge AC maskinerna gick för högvarv. Det var som ett tecken från ovan att bege mig till poolen och inviga den. Den var svalkande och belägen på 16 våningen med utsikt mot centrala Bangkok. Otroligt, ska försöka få in någon bild här sen. Simmade runt lite och bara njöt av att vara själv.

Kvällens måltid blev något så tråkigt som en pizza, nära och enkelt. Men oj vilken pizza. Stenugnsbakad och med rökt lax och räkor. En ny favorit! Drack även min första Singha, smakade som en heineken eller annan ljus, blasköl men passade jäkligt bra i värmen.

Nu är det bara lägga sig som gäller, ta det lugnt. Ska försöka sova ordentligt inatt för att bege mig upp och träna imorgon bitti innan det blir en brunch igen. Därefter tänkte jag faktiskt utforska stadens kärna. Åka till Ku Soan Road eller vad den kallas och traska runt där omkring. Stannar här i ett par dagar till har jag bestämt mig. Får se om jag kanske åker på torsdag eller fredag. Har inte riktigt koll på hur jag ska ta mig till Koh Samet men får läsa igenom Lonely planet som Angelique har så kanske där finns med något.