Cool or uncool that's the question

Så är det, det finns ingen riktigt bra förklaring till vad som är coolt eller ocoolt.

När jag efter min fantastiska dag på Beatday satte mig på en pub i västra köpenhamn med ett gäng goda vänner hade en av mina vänner en kusin från england på besök. Han satt bredvid mig så naturligt så började jag prata med honom så han inte skulle känna sig utanför, plus att just denna dagen hade jag det enormt svårt med danskan som annars brukar vara rena barnleken.

Engelsmannen Lars och hans kusin Kurt hade tidigare pratat om vad som är coolt och vad det är som gör det coolt. Många variabler blandades in och vi kom egentligen inte fram till något.

Det närmaste vi kom är att coolt är något man själv vill vara men inte uppnår. Man vill vara i centrum men vågar inte. Ta mode t.ex. man vill gärna se cool ut och väljer kläder efter det, för har man fina kläder är man cool. Egentligen är det inte så ansåg Lars. Att man försöker se cool ut är egentligen ocoolt. För när man är sig själv är man som coolast, men frågan är då om man verkligen kan vara sig själv? Är inte risken stor att man är sig själv enbart för att man vet att det är coolt? Eller så är man sig själv men uppfattas inte som cool av andra. För coolhet kan också vara att man har gott självförtroende. Men hur vet man att den personen vars självförtroende ser starkt ut egentligen har starkt självförtroende och att dess agerande inte är en kuliss för att dölja den verkliga personligheten?

Frågorna kom med lika många motfrågor.

Jag vänder mig till Dig som läsare, har du någon fundering?

Tveka inte att lämna en kommentar eller lägg iväg ett mail, för idag ska vi försöka reda ut vad coolhet är och hur det yttrar sig.

[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0