Från takets topp

Idag var jag för tredje dagen i rad uppe på taket på Pulververket, det största verket på Höganäs AB. Denna gången var jag där med en av de skönaste personer jag träffat. Vi gick upp för trappstegar och andra stegar för att nå vårt mål. Väl uppe står vi båda och tittar på utsikten. Efter att snabbt ha gjort vårt jobb stannar vi i ungefär en kvart och pratar skit och tittar ut mot havet. Han arbetare på Presto Sydbrand och är säkert minst 20 år äldre än vad jag är och har dubbelt så många års erfarenhet som en normal man i hans ålder. Han har gått från det militära via brandyrket till att nu arbeta med att serva släckare och kolla annan brandutrustning. Han är även medlem i sjöräddningssällskapet. Han är utbildare där och kör i stort sätt på varje uppdrag. Han älskar sjön lika mycket som jag gör om inte mer.

Att diskutera bortgången av en tysk ensamseglare när man ser vraket är oundvikligt. Vi pratar om olika erfarenheter. Ingen försöker bräcka den andre utan jag delar med mig med det lilla lilla jag varit med om och därefter insuper jag den enorma erfarenhet- och kunskapsbank som denne man besitter.

ögonblicket blir ett lugn i en annars väldigt stressig vecka.

Men jag hade även kameran med mig och här är några bilder jag tog.

från finpulvertaket
utsikten från 40 meters höjd på ett tak. Mölle kan symtas liksom Nyhamnsläge och Strandbaden. Även taket på Svampverket.


Utsikten mot andra hållet, söderut
utsikten mot Distaloy verket som ligger söder om Pulververket.

så här högt upp var jag
ned mot elektrolysören, det är högt upp detta.

ytterligare en bild
mot öster

Det slår mig nu att jag inte fotade ut mot havet. Det är nästa veckas mission.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0