Fredagsfunderingar

Då var fredagen äntligen här. Den dagen man längtar efter hela veckan för då är man som piggast och har som mest motivation att göra ett bra jobb på arbetet. Det är antagligen med vetskapen att när klockan slår 16 så är det helg och två dagars vila. Men inte denna gången. Jag har en hel veckas ledighet. Ska bli tok skönt.

Men fredagar är också knasiga rent arbetsplaneringsmässigt. Jag börjar dagen med att sitta och hänga med de andra slashasarna i fikarummet på nedanvåningen. Det är avdelningen PM som håller till här. De pratar och sitter tysta om vartannat i ungefär 20 till 30 minuter. Beroende på hur lite de har att göra. Jag orkar max sitta en kvart sedan vill jag göra något. Nu när min kollega är på semester så måste jag göra hans arbetsuppgifter utöver mina. Rätt logiskt, och det är inte särskilt betungande då han inte är en arbetsmyra mer än myrslok kanske. Men i alla fall så har han en rätt viktig uppgift som kallas miljörundan. Den kör jag nu istället för honom. Det innebär att man puttrar på en moppe och kollar tre utlopp av kylvatten som går ut i örseund. Allt ska fungera och inget ska se onormalt ut. Ungefär så går det till. Och nu när de har förstört grinden mot denna kustsida måste jag köra runt hela företaget för att komma dit. Det är en sträcka på ungefär 2-3 kilometer enkel väg. Så jag måste alltså sitta på en moppe i 4-6 kilometer för att kolla på tre utlopp.

Denna uppgiften tar sin lilla tid så jag är tillbaka och har ungefär en timme kvar till fredags fikat på ovanvåningen med QE avdelningen. (antal hissåkningar rent hierarkimässigt). Så tills den ska dukas fram så sitter jag och läser HD i PDF format. Japp jag är en snyltare som innan när min dator fungerade surfade på grannens trådlösa och jag läser en tidning, som kostar nästan 1000 kronor per år att prenumerera på, helt gratis på nätet.

Jag fastnar för en artikel om ett hembiträde från Ängelholm som såg rök inne hos en dement gammal dam. Hon försökte övertala damen att gå ut då det var rök i hela lägenheten. Men damen vägrade. Så denna 21 åriga tös bär helt sonika ut damen och räddar således livet på henne. Sedan står det dittan och dattan om hennes bakgrund där hennes pappa är ambulanssjukvårdare, hon har länge varit scout och liknande. Avslutningsvis skriver tidningen att 21 åringen mår bra även om hon är trött och tagen av händelsen. Den 94-åriga damen är dement och minns inget av det inträffade.

Tänk att små ord kan få en att skratta till en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0