Laddar inför Festivalen

Det blev inget Roskilde för mig i år. Så den festival jag hoppas mest på är alltså Helsingborgs Festivalen. Och jag har lyckats förlänga den, eller rättare sagt börjar den lite tidigare. Det var nämligen Kent och Håkan hellström på Sofiero igår (onsdag). Så musik fyra kvällar i rad, massa toner att njuta av och förmodligen en och annan cola kommer slinka ner.

Men för att underlätta för dig, som jag antar helt slaviskt litar på min musiksmak, så tänkte jag göra en "MÅSTE SE" lista.

Vi kör allt i kronologisk ordning.

På torsdagen

21:30 Urband Mind

Min goda vän tillika tränarkollega Martin a.k.a DeLarsson lirar i detta wünderbara band. Jag vet att de utlovar härlig pop/rock med genomtänkta texter och gryma vokalistiska prestationer.

22:30 Ossler

Detta band är rätt okända för mig, deras enda låt på Myspace vittnar om alternativ musik på skånska som är tokskön, texten är fyndig med ändå lite deprimerande. Ett måste att se, kan vara festivalens under dogs.

23:45 Kaizers Orchestra

Detta gäng norrmän bevittnade jag på Roskilde festivalen 2006. De spelar en blandning av rock och pop med en del alternativa vibbar. Deras första album "Ompa til du dör" var lite mer experimentell än deras senaste alster. Ett måste att se, och framför allt uppleva.

Fredag

15:00 Faithful darkness

Jag behöver kanske inte säga så mycket. Min bror spelar i bandet som är en blandning mellan In Flames och Soilwork med vissa andra influenser. Rätt grymma faktiskt.

16:00 Chaostribe

Min brorsa tipsade om detta bandet. Lika bra att se när du ändå är på gröningen.

18:00 - 23:30

Kayser, Darkane, Cloudscape, soilwork, sins in vain och avslutningsvis volbeat.

Denna rockiga helafton är ett måste. Så många bra band har inte besökt festivalen på många år.

Lördag

17:30 hoffmaestro & chraa

Festivalens svängigaste band. De lirar en sort av reggea ska som är en glädjespridare. Håller de sig bara från narkotikan innan spelningen så kan det bli den näst bästa konserten denna festivalen.

19:50 Motoboy

Behöver ingen direkt förtydligande. Blir spännande att se.

21:15 Nephew

Detta danska indie/rock/pop band är kanske inte lika stora som Mew eller Kashmir men nära på. De spelar en melankolisk rockig musik som är grymt skön att lyssna på. Kan tänka mig att den lämpar sig för stora scener med mycket folk så jag hoppas där är packat så stämningen blir kalajs. Man kan dra vissa likheter till Kent's musik så det borde passa flera personer.

23:30 BOB HUND!!!!!

Det är sjukt, jag trodde aldrig att jag skulle uppleva detta. Bob Hund är återförenade och det blir kalas att se dem rocka fett på helsingborgs festivalen. Sjukt skoj, behöver inte säga mer. Be there or be square

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0