Presentera mera

Det gäller att hela tiden underhålla sina kunskaper. Jag menar inte att berätta skämt för det du kan men att använda sin kunskap på ett vettigt sätt. För används den inte så riskerar man förlora förmågan.

Det jag tänker på nu är att hålla föredrag eller presentationer. Det var en av de punkter vi ägnade stor tid åt i skolan med att dels presentera och dels ge feedback på framförandet och vad man bör tänka på i framtiden. Man lärde sig hela tiden och man utvecklades enormt bara p å några veckor.
  Nu har jag inte pratat inför folk om annat än fotboll på jag vet inte hur länge. Även om jag pratar inför folk när jag berättar hur vi ska spela matcherna så är det inte samma sak som att hålla ett föredrag eller en presentation om ett annat ämne som man inte är lika passionerad för. Fotboll ligger mig näst närmast om hjärtat nu, framför allt under EM.

Varför kom jag och tänka på detta något underligga ämne? Jo, igår så fick jag hålla en presentation om det programmet jag är anställd att sätta i bruk. Meningen var inte att jag skulle sluddra i timmar utan att de skulle komma med tankar och funderingar och frågor som gör att jag och min kollega arbetar åt rätt håll istället för att göra veckors arbete ogjort genom ett knasigt beslut.
  Mina förberedelser var rigorösa och det hela passerade smärtfritt. Jag fick till och med förlängd projekt-tid. Tror jag i alla fall, jag blev inte klok på vad han menade.

Men istället för att lägga en allmän föreskrift (AFS) om det hela så lägger jag en tanke till Svenska folket (ni två som läser denna blogg kan kanske vidarebefoga det hela). Min tanke är:

Våga tala inför folk, det kan inte bli mer än fel och då är det bara att lära av det och börja om igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0