Varför nationaldag?

Jag fick frågan när jag var hemma hos mina föräldrar och satt på verandan med solen i ögonen och en kopp kaffe i handen diskuterandes diverse saker med min pappa. Vi kom bland annat in på nationaldagen och vad vi båda skulle hitta på. Då ställde han frågan.

"Varför firar vi nationaldagen?"

Jag vände mig som alltid när stora frågor behöver svar till Wikipedia. Sidan med allsmäktig kunskap som på ett lättillgängligt sätt förmedlar den till vem som än tänkas behöva. Jag behöver idag. Wikipedias skrivare säger att vi egentligen inte firar nationaldag såsom exempelvis USA, Finland och Norge utan vi firar att Gustav Vasa kröntes till konung efter att Sverige ingått i Kalmar unionen på tok för länge. Detta var egentligen inte den 6 juni 1523 men i och med att Sverige övergav den julianska kalendern och tog den gregorianska kan man egentligen inte säga att det var den 6:e juni, men  för att försvara detta så finns det andra händelser som inte firas på dess orginaldag t.ex julen. När vi började kalla nationaldagen för just nationaldagen var 1893 då Arthur Hazelius, grundare av nordiska museet och skansen, skrev i Skansens årsbok "såsom de fosterländska minnenas högtidsdag har Skansen införts den 6 Juni, Gustafsdagen, vilken där har firats och hädanefter kommer att firas såsom svensk nationaldag".

Sedan 2005 är nationaldagen en helgdag och jag anser inte att den traditionen behöver ändras även om det sällan är något större firande som man kan se i Olso den 17 Maj varje år.

Så detta är orsaken till att vi firar eller är lediga en nationaldag. Jag kommer inte fira nationaldagen och kommer till och med att fly landet för att spendera pengar och tid i Köpenhamn. Men jag tror inte min insats påverkar varken Sveriges eller Danmarks BNP något nämnvärt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0