Mental ohälsa

Mental ohälsa kan ha sin grund i oändligt många anledningar och kan leda till lika många resultat. Allt från bitterhet till självmord. Det låter kanske lite drastiskt men så ligger det till.

Jag upplevde själv en dänga av den mentala ohälsan igår. Det hela började med att pappa ringde, det var dock inte han som skapade den mentala ohälsan utan andra faktorer. Han frågade hur jag mådde och om jag hade pengar att klara mig resten av månaden. Jag drog till med en vit lögn för att slippa få honom att bli orolig eller försöka sticka till mig lite pengar. De har det rätt svårt där hemma nu när både mammas och pappas bil fåt en dänga av Fysisk ohälsa. Men jag drog alltså till med en vit lögn och sa att allt var bra ekonomiskt och att det löser sig på torsdag då jag garanterat får lön. Det är jag väldigt osäker om, men det tar inte en vit lögn hänsyn till.

Det var en anledning till ohälsan i skallen, jag ljög lite lätt för min pappa. Han som jag ser upp till och som stöttat mig i vad jag än har gjort. Men även denna missgärning är inte den direkta orsaken till den mentala ohälsa jag upplevde igår.

Däremot har jag lyckats med hjälp av uteslutningsmetoden ta fram två anledningar. Den första är den helt sjuka sockerdipp som jag fick när klockan slog 15:00 och den andre är kanske den största boven av dem alla, vädret. Att det i slutet på mars snöar som om världens skulle sluta är inte något man önskar sin värsta fiende. Att Demeters dotter hamnar i händerna på Hades orsakar inte bara kaos vädermässigt. Den vinterdepprission som jag och förmodligen alla andra trodde var borta smög sig på när vi var som mest oberedda. Den kylan som kom skickade oss alla till den mörka delen av hjärnan där tidigare endast Fröding haft nyckeln.

Så snälla gör så att sommaren kommer och stannar för evigt.

en anna sak som skapar mental ohälsa är det föremål som låg i listen på bussen precis bredvid mig och rullade/skrapade eller på annat sätt påpekade sin existens...

dagens kommentar: uteblir på grund av frusna fingrar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0