statusen på socialen

Att det sociala spelet med värdetänkande har kommit på tapeten den senaste tiden har förmodligen ingen missat, även om det aldrig uttalas att det är just det sociala spelet som står till grund för vissa uttyck och liknande. Det jag syftar på är den sk. hip-hop kulturen, lite gansta lite farligt. Men framför allt så handlar det och bitches och bling-bling. Att sedan ungdomar och lättpåverkade vuxna blir matade med en skev verklighetssyn från program som pimp my ride och MTV cribs och liknande gör inte saken bättre. Det blir en press att ständigt ha de senaste grejorna, de bästa bilarna och liknande. Det får gärna kosta några tusen extra bara det syns. Det har säkert varit såhär tidigare men då hade man inte tillgång till enkla lån och liknande som det finns idag. Det hela skapar en press på den enskilda. För ju mer accepterat denna inställning med bitches och bling-bling blir ju tuffare kommer samhällsklimatet att bli. Jag menar inte att det enbart beror på bling-bling kulturen att det sker fler mord, fler rån, fler våldtäkter och liknande idag jämfört med för 20 års sedan men det är förmodligen en stor del i det hela.

Som ett exempel så är det knappast ögonbrynshöjande att någon försöker stjäla en bil. Du läser detta och tänker "klart man märker om någon stjäl en bil" men vad jag menar med märker är att man gör något åt det, man ser det. Som det är nu så skulle enligt min uppfattning 78,94% av Sveriges befolkning bara gå förbi en bil som tjuter och blinkar med en något suspekt kille som mekar nedanför ratten. "Inte min bil = inte mina problem" är garanterat en tanke som dyker upp. Det är likadant med så enkla saker som cyklar. Det är "något man får räkna med" att ens cykel blir stulen någon gång under året. Min blev stulen på en tågstation på kvällen, den var låst men ändå. Däremot så har min kollegas sambos cykel blivit stulen. Den stod nere vid ett källarförråd skymd av en stor trappa ungefär 8 meter in på tomten i ett villa kvarter i Höganäs. Där har alltså en eller flera personer gått in och tagit cykeln, på en annan persons tomt. Att göra det på allmänplats kan hända då där passerar mycket folk och alla har inte de spärrar de borde ha, men innne på en tomt. Jag är mållös.

jag har ingen direkt lösning på problemet och jag tvivlar på att det finns. Man kan inte gå tillbaka till hur det var innan för utvecklingen måste ha sin gång oavsett om den är för stunden positiv eller negativ. Om fem år kanske vi ser annorlunda på saken, vad vet jag??


dagens kommentar: ägg och skägg, se och lär påsken är här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0