Bastubussen


En nyhet har presenterats av Skånetrafiken. Det är med skandinaviska influenser som skapat denna nyhet, denna fluga som inte bara sitter på väggen utan befinner sig i närheten av din näsa eller dina öron 24/7. En fluga som du inte kan smälla till hur mycket du ens önskar. Inte ens med DN's söndagsnummer. Du försöker med radar men för bara tankarna till Joddla med Siv's låt knudor på min snolle (ursäkta ordvalet men så heter låten). Joddla med Siv som är mångas favoritband men således också flera personer som inte uppskattar deras tongångar överhuvudtaget.
 
 Denna nyheten gäller en bussresa i tisdags från Höganäs till Helsingborg. En resa som kan relateras till a visit to hell. Ett besök som försökt skildras av Dante Alighieri redan i början på 1300-talet men inte förrän i tisdags så gick det att förstå hur det är i det riktiga helvetet. Dantes berättelse handlar om nio (tio om man räknar vestibulen) kretsar och man hamnade antingen i den ena eller den andre kretsen beroende på hur man agerat under sitt jordliga liv. Jag hamnade utan att ens ha dött i två av dessa kretsarna. Inte på grund av vad jag gjort utan bara av att ha oturen att åka med fel buss. De kretsar jag tänker på är den första kretsen där de som är födda innan kristus håller till. De är inte deras fel att de hamnar där men ändå så förblir de förvisade till helvetet väldigt ofrivilligt och oundvikligt. Som jag när det är ända bussen jag kan ta för att vara i Helsingborg i tid. Den andra kretsen jag känner igen mig i är den sjätte kretsen där kättarna brinner i öppna gravar i all evighet. Inte för att jag har motsatt mig någon tro eller för den delen accepterat någon tro. Men ändå fick jag brinna i en öppen grav i hela 40 minuter. Inte riktigt en evighet men det kändes som en lång lång tid.

Du kanske börjar förstå att det var en bussresa med en oanad värmetillströmning där varje stopp som tidigare dagar varit hatade för att ta för lång tid istället kom som en befrielse i och med den lilla strömma luft som passerade bussen till den enda lediga platsen vid min påstigning, längst bak. Det var så varmt så jag kunde se folk grimasera illa. Person på person gick fram till chauffören och tiggde och bad på sina bara knän för att han skulle slå på air condition systemet. Men svaret blev lika konsekvent som besviket, systemet var ur funktion. På vägen tillbaka från chauffören kunde jag se personernas tankar om vart gränsen för offenlighetsprincipen går, var nivån ligger för hur mycket kläder man kan ta av sig innan det blir straffbart. Och med tanke på vissa sommras mode så kunde flertalet tagit av sig rätt mycket.

Som tur är behålls alla kläder på och efter en evighet stannar bussen på hållplatsen helsingborg lasarettet.

slutet gott, allting vått skulle man kunna säga om jag svettades så mycket men det var inte så farligt som det ordet beskriver.

Dagens kommentar: "Har du inte bloggat färdigt idag"- Bent Bredborg

fotnot:
dantes resa har först sju kretsar för att sedan skicka dig vidare till skärselden där de ganska väl kända sju stegen finns.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0