en halvtimmes wikipediande


Internet är en fantastisk värld. För ett bra tag sedan (2001)  öppnade Jimmy Wales och Larry Sanger portarna för den fria encyklopedin. De använder sig av den kanske inte så till namnet kända men väl använda tekniken wiki. Wiki är hawaiianska och betyder snabb. Det innebär att sidorna redigeras av besökarna. Denna teknik är inte unik för wikipedia men den har fått stor genomslagskraft. Personer tar det på största allvar och till och med forskare delar med sig av sin kunskap. I och med detta blir wikipedia en encyklopedi med en enorm kunskapsbas. Här hittar du i stort sett allt.

 Vissa dagar på lunchen så sitter jag och wikipediar. Jag slumpar fram artiklar och är det intressant läser jag ordentligt, annars skumläser jag bara igenom det. Jag har fått för mig att det är ett bra sätt för att förbättra allmänbildiningen.

Det jag lärt mig idag är:

Att Monkey Island 2: LeChuck's revenge gjordes av Lucas art och kom ut 1991 och är tvåa i en fyra spels lång serie.

Att Pablo Sarasate (eller egentligen Martin Metitón Sarasate y Navascuez) föddes den 10 mars 1844 och var en spansk violinvirituos, han hade en oöverträffad och säker teknik.

Jag har också lärt mig vad en av Phukets största och mest kända turiststrand heter, Karon Beach. Och att det går ett korallrev från strandens södra ände ut till en ö med ett lite roligt namn Poo Island.

Det finns en grävlastartillverkare i Sverige som heter Huddig. Det framgår inte om det ligger nära huddinge men jag antar det.

Barings Bank gick i konkurs 1995 efter vidlyftigaspekulationer av Nick Leeson i Singapore

Sedan kom jag till rubriken TV året 2003. Jag har verkligen inte någon bra infallsvinkel till att förklara denna sidan. Så jag länkar den istället.

Ojoj. nu är halvtimmen slut. Hoppas Du lärt dig något, läxförhör nästa vecka!!

Over 'n out


Kommentarer
Postat av: Challe

Wikipedia är underskattat.. Man hittar alltid någon onödig information som man kanske har nytta av nångång i framtiden :)

2008-05-17 @ 11:24:25
URL: http://chab3.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0