it's a mad world

Det är verkligen en sjuk värld vi lever i. Vi hade en utrymningsövning i ett av kontorsbyggnaden och i samband med det så pratade jag med tjänstegörande brandmästaren vid räddningstjänsten i Höganäs. Vi pratade om dittan och dattan och kom slutligen in på de mängder av anlagda bränder som bara ökar och ökar. Hans känsla var att en skola kommer att gå snart. Jag tvivlade lite men fick andra tankar när han förklarade att min favoritsida, youtube, låg bakom det hela. Inte själva siten i sig men däremot de filmer som ungdomar lägger upp. Det finns ett system där man anlägger bränder eller gör diverse olagliga saker i andra kommuner än sin hemkommun och på det sättet får olika poäng. Ett visst antal poäng för en soptunna och givetvis fler poäng om man tuttar fjutt på en hel skola. It's a mad world.

Detta samtalet kom tillbaka till mig när jag läste dagens Metro där det stod att en person hade lagt ut två mord på youtube där han med grå hoodtröja och en mask för ansiktet går fram till en person på en parkbänk och gör vad jag anser är en brutal avrättning. Samma person gör sedan ett lika illa våldsdåd i en park där en stackars ovetande får fler än 10 skott i sig, avlider givetvis direkt. I och med att dessa läggs ut på youtube och sprids så tror jag på ett poäng system även här. Hur långt kommer detta att gå? max poäng för att mörda statsministern? eller att skära kungen i armarna?? Jag kommer inte ens på fler. Det är så otroligt bisarrt att det går mig överhuvudet. Jag förstår inte vad som driver folk till detta. Rädsla är det enda jag känner just nu. När kommer jag vara på fel plats vid fel tillfälle?

Vårt och polisens hopp är att dessa personer råkar filma sig själva och då kan vi fånga dem. Ibland är jag för att införa dödsstraff igen, personer som utför så SJUKA dåd bör inte vandra fritt igen (som de gör om de hamnar i fängelse i Sverige där livstid är det samma som 18 år).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0