Det svarta guldet

Kaffe, det svarta guldet. En drink jag inte trodde jag var beroende av först men efter att ha börjat på räddningstjänsten så är de svarta dropparna numera ett givet inslag i min vardag. Jag gör till och med bryggkaffe hemma. Det hände förr endast när vi hade gäster och knappt då heller. Vart är jag på väg?

Fylld av sedvanlig nyfikenhet så tog jag reda på lite fakta om kaffe, Got to know your enemy som Green Day sjunger.

Kaffebusken växer vilt i Etiopien, det landet vars barn man ska tänka på när man inte äter upp. Men när en del plantor tagits med till Arabiska halvön och bönorna fraktades ut i världen via hamnstaden Mocka så fick kaffe just namnet Mocka. Visste du förresten att små kaffekoppar kallas mockakoppar? även sockerbitar som är av mindre format än vanligt kallas för Mockasocker.
Det tog ett tag innan kaffet kom till sverige och när det väl gjorde det så var det förbjudet i några år. Den som ertappades att dricka kaffe fick dryga böter.
  Tänk att småsmuttra på en mockakopp och så dundrar ett SWAT team in, bakbinder dig och drar ut dig. Sedan kallar de in bombgruppens underavdelning, kaffegruppen som oskadliggör mockat. Vilken värld!!

Kaffe sorten brasilkaffe består av arabiskt kaffe odlat i Brasilien. Var bara tvungen att säga det, hur sjukt låter inte det? Det finns även arabiskt kaffe odlat i Anderna och i Indonesien. Varför inte odla arabiskt kaffe någonstans där det låter vettigare? Förenade Arabemiraten kanske? Eller byta namn, Indokaffe och KAffand.

Nog om kaffe nu, jag ska avsluta och försöka dricka min kopp innan den blir kall. För finns det något värre än att förväxla socker med salt i matlagning så är det kallt kaffe.

dagens lyssningstips: Ladytron

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0