Från en stol i solen utanför olympia

Det är spännande att se hur illa organiserat det kan vara vid ett stort evenemang som uefa u21 em. Mig vetligen kan man skylla på en person, jag kallar han fjompen. Han är ansvarig för alla som volontärar som stewards. Som tur är ansvarar han inte för all säkerhet, då hade jag varit direkt orolig. Det började nästan direkt när jag anmälde mig som volontär. Fjompen gav oss ingen information, och det vi fick veta var egentligen att vi inte skulle göra någonting av vikt och inte lägga oss i. Go känsla man får när man går dit av fri vilja och tar tid från sin fritid för att vara snäll. Det fortsatte i samma stil. Inte veta någonting, men till slut kom det fram att de som ska vara "gruppchefer" är folk som jobbar som publikvärdar under hifs matcher. Jag sliter inte ut mina tangenter med att skriva hur dessa personerna är. Igår när jag var steward vid matchen serbien- italien. Allt verkade ok tills jag träffade min gruppchef. Hon är en stirrig, irriterande, icke stresståligt försök till att verka viktig. När vi skulle samlas hos henne för att få information visade det sig att hon hade noll koll på läget. Det enda hon visste var att vi inte fick snegla på matchen och inte ingripa om någon skulle behöva sjukvårdshjälp. Utan vi skulle strikt stå på våra positioner. Jag ifrågasatte direkt varför vi inte fick ingripa ifall någon behöver sjukvårdshjälp, det var ju en i gruppen som är sjuksköterska. Men nä, vi fick inte göra det, utan vi skulle kalla på henne så fixar hon dit sjukvårdare. Det fortsatte i samma stil. När vi väl stod där så började jag prata med killen som stod närmast mig, han hade sin position 10-15 meter från mig så vi möttes halvvägs och pratade, hade koll på de 0 gäster som kom första timmen. Men när überstürmführern kom blev det andra bullar, måste stå på vara platser, inte prata. Tjopp tjopp! Suck. Går det säga annat än Suck? Efter ett tag kom hon igen och sa att UEFA var ute med delegater och antecknade hur vi skötte oss, "ser du tjejen bakom mig?" sa überstürmführern. Bakom henne stod en tjej med anteckningsblock och i civilakläder. "okej" sa jag och försökte låta imponerad. Det überstürmführern inte visste var att hennes uefa delegat var egentligen en tjej från flen som gjorde en undersökning beställd av svenska fotbollsförbundet utformad av svenska turist och näringslivsinstitutet. Vad ska man säga? Till slut bröt überstürmführern nästan ihop när serbiens "enorma" klack började sjunga och stå upp, för det fick man verkligen inte göra. Hon beordrade alla starka att ställa sig mellan klacken och fotbollsplanen. Riktigt nödvändigt, vi gjorde en onormskillnad. Alla var lugna och sjöng glatt och hade trevligt. Suck. Det lär komma mer galla när jag volontärat klart. Suck Fridens liljor!

Kommentarer
Postat av: DeLarsson

Knivskarpt verklighetsreportage.... Du är grym författare... :)

2009-06-27 @ 17:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0