I have a disease!

Nä det har jag inte, återigen en lockande rubrik.


I have a disease but I cured it with my brain


Egentligen inte ett dåligt citat från Charlie Sheen. Man kan bota det mesta med huvudet. Man kan även få sjukdomar från huvudet. Märklig sak den där hjärnan.



Jag såg ett program på SVT härom dagen där en läkare opererade parkinson patienter medans de var vakna. Han satte fast deras skalle i en ställning och därefter så öppnade han skallen med två hål och opererade in elektroder som sände elektriska signaler så att skakningarna upphörde. Givetvis hade patienterna bedövning. Men jag tyckte ändå det var märkligt. Att något så enkelt som elektriska signaler kan göra att en människa får livsglädjen tillbaka.

Hjärnan kommer alltid att faschinera mig och jag kommer att försöka lära mig så mycket som möjligt om den. Det roliga är bieffekten av att lära sig om hjärnan och framför allt psykologi. Jag lär mig otroligt mycket om mig själv. Hur jag beter mig, hur jag uppfattas av andra, hur jag tänker egentligen och massor mer. Väldigt nyttigt. Jag inser hur lite jag egentligen kan om mig själv.

Detta för mig obestridigt in till USA och deras know it all mentalitet. Kan de inte det så är det inte värt att kunna. Deras syn är den ända rätta. Behöver jag säga mer än argumentet om vapen?




dagens visdomsord:

A fool flatters himself, a wise man flatters the fool.

Robert Buwler-Lytton

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0