psykologins hemliga värld

Psykologi är fantastiskt intressant. Jag kan inte säga hur och när men intresset har ökat med åren och nu funderar jag allvarligt på att ta kurser i det. Inte studera till psykolog eftersom jag älskar mitt jobb. Men kom på nu att det förmodligen hade varit en bra kunskap att ha inom mitt yrke.

Att man kan lura hjärnan har jag förstått sedan länge. Det började med att pappa lärde mig ett knep för att klara av jämna matcher i fotbollen. Jag var ju målvakt och i jämna matcher hade jag en förmåga att må dåligt och tänka negativa tankar vilket gjorde att jag aldrig klev fram i de matcherna och gjorde de räddningarna som behövs för att ett lag ska vinna de matcherna.
  Men pappas knep var att tänka i positiva tankar. Det låter kanske enkelt men det gick helt enkelt ut på att slopa meningar som "jag ska INTE släppa in denna bollen", "han får INTE skjuta in denna", "Han kommer INTE sätta den här straffen" osv. 
  Enligt pappa då och enligt min egna erfarenhet och böcker jag läst så funkar det kort så här. Hjärnan uppfattar inte ordet "INTE", utan läser då helt enkelt meningarna så här "Jag ska släppa in denna bollen", "han får skjuta in denna", "han kommer sätta denna straffen" osv.

Denna upptäckt (med hjälp av min pappa) visade på att hjärnan är otroligt komplex. Jag upptäckte även att det som är komplext är något som intresserar mig. Till en viss grad vill säga. Men att lära sig om hjärnan och utöva lite lekmannamässig psykologi på mig själv är otroligt intressant.

Nu har det kanske inte hjälpt så mycket rent hur jag mår men jag tror ärligt talat att jag hade mått sämre under längre stunder om jag inte använt mig av vissa metoder.

I alla fall. Det jag ville komma till är ett program som jag såg på vetenskapens värld härom dagen. Om hur vissa forskare gjorde för att få fram den information om hjärnan som finns idag. Man opererade hundar så en salivsamlare satt på kinden för att se hur salivproduktionen satte igång vid vissa trigger akter. Detta gjorde man på barn också. Man försökte med elchockar radera ut minnet på ungdomar. Man sövde personer i veckor för att radera vissa minnen. Detta var sjuuuka bilder att se.

  Men samtidigt så gjorde det mig än mer intresserad.  Låt se om det finns några distanskurser....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0