ju mer man vet ju mer inser man hur lite man vet...

Detta är en klassisk fras som stämmer oroväckande bra, på vissa. Jag satt på tåget hem från Helsingborg nyss efter att ha insett att jag inte vet så mycket och då enligt denna fras borde tro att jag kan allt. Men jag har föroppningsvis lite självinsikt.
Däremot så råkade jag höra. Eller råkade är fel ord, jag kunde inte undgå att höra deras höga stämmor. Tre tjejer eller yngre damer om du så önskar, satt och diskuterade problem med att köra windows sju via ett windows 08 serversystem. Deras kommentarer och framför allt den tyskbrytande tösens inlägg fick mig att inse att vissa som kan väldigt mycket ständigt måste berätta det.
Det är inte alltid så att de vill vara bäst eller ens vara irriterande för omgivningen men däremot så kan de inte låta diskussionen fortgå med felaktig information även om denna information inte är relevant för berättelsen i det stora hela.

Detta är vad jag tror föder besserwissar. Strävan efter att all information ska vara rätt.

Men här kommer det kluriga, hur vet de att just deras information är rätt. De vet mycket och har inlägg i varje diskussion men ändå så har de inte alltid rätt. Jag vet inte om du varit med om situationen men att sätta en besserwisse på plats geom att bevisa deras felaktighet är en tillfredsställelse utöver denna värld. Taskigt men skönt skulle man kunna sammanfatta det till.

Så kort sagt, ju mer man vet ju mer inser man hur lite man vet stämmer inte på alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0